4. Kendő, ami összefog amihez jó hazamenni, ami mellett biztonságban érezzük magunkat. Mint egy Anya ereje.
Pásztorné Gabi:
1. Anyáink, nagyanyáink viselete
2. Tisztaság
3. Nők törekvése egy jobb világra
4. Erős akaratú nők (nem akarnokok!)
Hrabovszki Megay Oktávia:
1. Népviselet, kifejezőeszköz, összetartozás jelképe. A kendő olyan sokrétű ’eszköz’, amivel a szeretetet, törődést, de a lázadást is ki lehet fejezni, vagy akár egy népcsoporthoz, szervezethez való tartozást. A kendő elfed, takar, véd, vagy kiemel, figyelmet kelt fel.
2. A fehér kendő ’általános’ jelentése számomra a béke, a kiegyensúlyozottság, a szeretet, a törődés jelképe, egy kis léleksimogatás.
3. A mozgalomról a fentebb felsorolt értékek képviselet, a szeretettel teli tiltakozás, az egymásra figyelés.
4. A kendő erejéről nekem a csendes, inkább titkolt vagy titkos ellenállás jut eszembe. Az, hogy együtt, egységben erősebbek vagyunk! Ha sok kendőt kötünk, fonunk össze, erős kötelünk lesz!
Gerendai Radányi Ilike:
1. a kendő, amivel a dagasztott kenyeret letakarják
2. A fehér kendő, ami a tisztaság jelképe, de sok helyen a világban a gyász színe
3. Fehér Kendő Mozgalom: nők a tisztaság kendője alatt, de mégis sokszínűen együtt, egymásért, mindenkiért!
Madarász Anna:
4. Összefogás
Dudás Anna:
1. melegség.
2. ártatlanság.
3. okos anyák.
4. amazon anyák.
Dombovári Edina:
1. Falun élek. Itt nőttem föl, és ennek köszönhetem, hogy az vagyok, aki. Itt átölel a vidék csendje, elringat, megnyugtat mindaz, amit látok. Kendő.... Eszembe jutnak az idős parasztnénik, akik télen-nyáron hordták a kendőjüket. Nyáron a forró napsütéstől, télen a hidegtől védte őket. Volt színes-kapálós, ünneplős, és vastag fekete...
2. A Székelyek ünnepi színe a fehér. Igazuk van! Angyalt idéznek! Ha boldogok, azért, ha temetnek, azért. De a boldogság kapcsán eszembe jut a fátyol is. A templomba meghatottan lépegető fiatal lány, aki "fehér kendő" mögé rejti minden gondolatát. De eszembe jut a nővérek egykor viselt egyenruhája is. Az égszínkék ruha, a fehér kendővel, fejfedővel.
3. Mivel nem először hallom, már minden eszembe jut, amit képvisel, és amit a kendőről korábban leírtam. A kendőt azonban kicsi batyuba is össze lehet hajtani, amibe belefér mindaz, amit a Nő ereje képvisel.
4. ...kell még bármit is írni, magyarázni? Velünk kerek a világ, a mindenség. Földanyáról már hallottam, de Földapáról még nem. Ha visszamegyünk a gyökerekig, le merem írni, a kereszténység gyökeréig, ami bizony kompromisszumok árán képes volt sok "pogány" jelképet megőrizni, mert hát nem mindenki akarta itt a ránk kényszerített kereszténységet - valljuk be, sok Női motívum és elnevezés jut eszembe, túl a Földanyán is. Gyümölcsoltó Boldogasszony, Magyarok Nagyasszonya, Nagyboldogasszony.... maga a NŐ!
Varga Netti:
kendő: selyem, finom, puha, illatos, nő
fehér kendő: tisztaság, nőiség, tiszta nőiség
Fehér Kendő Mozgalom: nőkről-nőknek-nőkért-nőként, tisztán.
Kendő Ereje: a Nő ereje (és mind az előző asszociációkból)
Maja Gabriella Mia:
1. hijab
2. béke
3. anyák
4. női erő
A Fehér Kendő Mozgalmat Nagy Kati és Sándorné Kósa Brigitta alapította 2014. novemberében a virtuális térben, online a fb-on. A nevünket Kati választotta és Argentinából kölcsönöztük. Alább az idézőjeles részben elolvasható, hogy miért. Bővebben pedig a linkre kattintva is utána lehet nézni a hős argentin anyák történetének.
Elsődleges célunk nem változott, de sok mindennel bővült. Nagyon fájt, hogy gyerekeink tőlünk távol kényszerülnek élni, családot alapítani. Az emberek hangulata, életkörülményei semmit nem javulnak azóta sem. Hazánkban nem jó sem gyereknek, sem fiatalnak, sem nőnek, sem betegnek, sem nyugdíjasnak, sem munkavállalónak lenni. Ezért Kati is külföldre kényszerült. Helyét Dudás Anna vette át, aki gyermekvédelmi szakember. Így tevékenységünk áldásos munkája révén arra is kiterjed. Követőink száma hamarosan eléri a lélektani 10 ezres határt. Onnan kilépünk a vírtualitásból és megalakítjuk civil egyesületünket, amelynek a politizálás a közösségi munka része lesz.
Van hely az alapító tagok között. Érdeklődni a https://www.facebook.com/feherkendo/ lehet.
A „piszkos háború”, ahogyan nevezték a politikai instabilitás elnevezése lett. Anne J. Barry szerint „Argentína politikai öröksége elég vegyes és valamiféle instabilitás jellemzi”. 1976. március 24-e az instabilitásnak egy újabb csúcspontját hozta el, amikor is a hadsereg puccsot hajtott végre, amellyel eltávolították a hatalomból és száműzetésbe kényszerítették Isabel Perónt. „Ezt egy olyan hétéves időszak követte, amely során példa nélküli emberijog-sértéseket követtek el.”
Barry szerint a következő számok általánosan elfogadottak:
- Több mint 30.000 ember tűnt el, a legtöbbjüket soha nem látták többet.
- Mintegy 500 kisgyereket és csecsemőt, akik olyan anyáktól születtek, akiket addig életben hagytak, amíg megszülték a gyermeküket, elraboltak, és magas rangú katonatiszteknek és hozzátartozóiknak adták őket, megfosztva így őket az igazi identitásuktól és családjuktól.
- Megközelítőleg 350 kisebb-nagyobb börtön és koncentrációs tábor működött szerte az egész országban.
- Több mint 1.000 katonai tisztviselő vett részt az eltűntek elrablásában, fizikai és pszichológiai kínzásában és meggyilkolásában. Ezeket a tetteket a hadsereg rendelte el és hagyta jóvá.
Az Anyák az eltűnt gyermekeik utáni kutatás során találkoztak először. Miközben órák óta várakoztak a Belügyminisztérium előtt rengetek idejük volt, hogy megbeszéljék a tapasztalataikat. Eldöntötték, hogy máshol is találkozni fognak, templomokban és egymás otthonaiban, hogy információt gyűjtsenek, és hogy stratégiát dolgozzanak ki. Mivel a junta megtiltotta a nyilvános helyen való gyülekezést, az Anyák külön-külön és nem egy időben érkeztek, hogy ne keltsenek feltűnést.
1977. április 30-án az Anyák úgy döntöttek, hogy itt az ideje, hogy felhívják magukra a figyelmet. Sharp így írja le az első „felvonulásukat”: „14 nő vett rajta részt, akiknek a fiaik vagy lányaik »eltűntek«. Az anyák nem állhattak egyszerűen egymás mellett, mivel az illegális tüntetésnek minősült volna. Így hát ők lassan az óramutató járásával ellentétes irányú köröket kezdtek tenni a téren. Először csak kis feltűnést keltettek, néhány ember állt csak meg, hogy megnézze a tiltakozást. Ennek ellenére az akciójuk még jobban felbátorította őket. Úgy döntöttek, hogy beszélnek további anyákkal és elhatározták, hogy heti rendszerességgel fognak körözni a téren minden csütörtök délután, amikor a tér általában elég zsúfolt.”
Az évek során az Anyák anyai mivolta még fontosabbá vált és az identitásuk kulcsa lett. Nem sorakoztak fel egyetlen politikai párt mögé sem, de mint Bouvard mondja, kinyilvánítottak egyfajta „kollektív anyaságot, ami azt jelenti, hogy bármelyikük eltűnt gyermeke az összes Anya eltűnt gyermeke.”
Úgyhogy miközben az Anyák folytatták a felvonulásaikat a téren, ahogyan ezt 1977 óta tették, a védjegyük számító fehér kendők szimbolikus változásokon mentek keresztül. Üresek lettek, lekerültek róluk az eltűnt gyermekek nevei.
http://www.latin-amerika.hu/hirek/erdekes/926-a-plaza-de-mayo-anyainak-toertenete-i
Forrás: Kendő Ereje